16 Ekim 2010 Cumartesi

Hangisini Kullanmalı? RPG Maker XP mi VX?

Şu an bir RPG Maker VX kullanıcısı olarak hangi programın kullanılması gerektiğini objektif bir şekilde açıklayacağım.

RPG Maker'ın 2000 ve 2003 versiyonları çok eskide kaldı. Malum artık bu versiyonlara yeni şeyler gelmiyor, yeni oyunlar çıkmıyor.

İlk olarak RPG Maker VX'in en güncel sürüm olduğunu belirtmeliyim. XP 2005'in sonlarına doğru, VX ise 2008'de çıkmıştır.

RPG Maker XP 640x480 boyutlarındadır. VX ise 512x512. Bu durumda hangisinin avantajlı olduğunu söylemek zordur zira XP'de her şey daha büyük iken oyuncu daha fazla yol alır ve labirentler daha büyük ve duvarları daha kalın olur. VX ise daha küçük ve eski 2D RPG oyunlarını daha fazla andırmaktadır.

RPG Maker VX, XP'den daha akışkandır. XP'de 40 frame = 1 saniyeyken, VX'te 60 frame = 1 saniyedir. Oyun oynarken farkedilebilir.

RPG Maker VX'te yazı özelliği (Show Text) daha gelişmiş, yazılara yüz resmi özelliği eklenmiştir. Bu özellik RPG Maker XP'de mevcut olmamakla birlikte, çeşitli scriptlerle eklemek mevcut, ama kullanmak biraz daha zahmetlidir.






RPG Maker VX'te eventler sınıflara ayrılarak kullanım kolaylaştırılmıştır.

RPG Maker VX'te harita yapımı tamamen değişmiştir. RPG Maker XP'de bulunan ilk başlarda kolay anlaşılmayan ama kullandıkça alışılan katman (layer) sistemi VX'te bulunmaz. Bu da yeni kullanıcıların işine gelir fakat tilesetleri değiştirdiğiniz zaman masanın üzerine vazo değil de vazonun üzerine masa koyma gibi sorunlarla karşılaşacağınızdan bence iyi değildir.





Şekilde de gördüğünüz gibi üstte (rmvx) katman bölümü atlanmıştır.

RPG Maker XP'de her harita için özel bir tileset belirlemek gerekiyordu. Böylece kullandığımız tilesetlerin bir sonu yoktu ve oyunumuza her türlü mekanı yapabiliyorduk. Hatta kendi elimizle çizdiğimiz haritaları da ayarlamasını yaparak kullanabiliyorduk.
Malesef RPG Maker VX'te bu özellikle kolaylaştırılmak amacıyla kısıtlanmış. Yan tarafta 5 tane tileset bölümü var, 4ü dolu 1i size bırakılmış. Tabii bu da yaptığınız oyunu bayağı kısıtlıyor.

RPG Maker XP'de tileset seçim ekranı:


Bu da RPG Maker VX'te tileset seçim ekranı.


Boyut farkı ve tileset seçimi RPG Maker VX'in belki de tek dezavantajıydı. Güncel olması sebebiyle her konuda RPG Maker VX daha avantajlıdır.

RPG Maker XP'de bir "Dünya Haritası" yoktu, bu yüzden Dünya Haritası'nda kullanılabilecek taşıtlarda yoktu. Fakat VX'de bu var. Bu yüzden oyuna taşıt sistemi getirilmiş.





Kayık sadece açık mavi yani sığ sularda, gemi derin sularda, zeplin ise havada hareket eder. Dünya haritası kullanıyorsanız mutlaka denemeniz gereken bir özellik zira oyunun sonlarına doğru oyuncu zeplinle tanışınca dünyada gidemediği her yere gidip denemesin,n ve oradaki yan görevleri bitirmesinin hazzını belki de hiçbir şey veremez.

Başka bir kolaylık da "Quick Event Creation" adı altında hızlı event yapımı. Özellikle yeni kullanıcıların çok sorun yaşadığı animasyonlu kapı ve sandık yapımı bu programda oldukça kolay hale gelmiş.Otel yapımı, kapı yapımı, sandık yapımı ve transfer gibi 4 seçenekten oluşuyor.


Şimdi biraz da Database'e geçip matematikten bahsedelim.

RPG Maker VX'te hasar hesabı değişmiştir.
XP -> Saldıranın atak puanı - Savunanın savunma puanı / 2
VX -> 4x Saldıranın atak puanı - 2x Savunanın savunma puanı
Detaylı bilgi için yardım menüsünde "Battle Formulas" ı arayın.

RPG Maker VX'te bir diğer mutlaka VX'i kullanmanızı gerektirecek nokta parametrelerdir.
RPG Maker XP'de bence kötü bir parametre sistemi vardı. Aktörlerin saldırı ve savunması sadece ekipmanlarla belli oluyordu. Saldırı ve Savunmaya ek olarak STR (Dayanıklılık) DEX (Beceri) vardı. VX'te bunun yerini ATK ve DEF almıştır.

Bir de RPG Maker VX'te aktörlerin bölümünde aktörlere has seçenekler eklenmiş. Bu da RPG Maker XP'de sadece scriptle mümkün oluyordu.


Skill yani  yetenekler bölümünde de değişiklikler yapılmış. Bence gereksiz bir mesaj bölümü eklenmiş. Scope yani hedef ayarları arttırılmış. Aktörlerde de olduğu gibi kullanışlı seçenekler eklenmiş.


Bir de farkettiyseniz sağ alt köşede "Note" bölümü var. Bu bölüm de databasede sık sık karşımıza çıkan, scriptleri her yetenek, eşya vs için kolayca düzenlemede bize yardımcı oluyor.


Silahlara da çeşitli seçenek eklenmiş, ayrıca yapımcılar silah elementi koyarak bize fikir vermiş.



Aynı şey savunma ekipmanlarında da geçerli.

Düşmanlar (Enemy) bölümünde düşmanlara "Levitate" yani uçma özelliği eklenmiş. Düşmanların hangi durumlarda ne yapacağı konusuna eklemeler yapılmış. Troops için de aynı şey geçerli.


States'e de ufak eklemeler ve mesaj sistemi gelmiş.

Animations'da kullanılan animasyon grafiği 1'den 2'ye çıkmış.

Yukarıdakiler de RPG Maker VX'in databaseye getirdiği yeniliklerdi. Savaş kısmında da değişiklikler var ama her iki versiyonun da savaş sistemleri çok kötü olduğundan ve zaten çoğu kullanıcı bunu değiştirdiğinden yazmaya gerek duymuyorum.

Grafik konusunda da kısaca özetleme yaparak yazımızın sonuna gelebiliriz:

VX'in karakter grafikleri 2D oyundakilere daha fazla benziyor ama herkes sever mi bilmem.



VX'in battlers daha gerçekçi ve güzel.
Bir de VX'te fog (bulut) sistemi kalkmış ama sadece bir scriptle XP'deki bulutları tekrar kullanabilirsiniz.

Sonuç olarak RMVX daha güncel ve kolay bir versiyon, seçim sizin.

Ama şunu kesin olarak söyleyebilirim ki:

RPG Maker'a yeni başlayan herkes mutlaka RPG Maker VX kullanmalı.

Tojourus

2 yorum:

  1. ben VX in karakter ve tilesetslerini sevmiyorum.
    Sırf bu yüzden VX i kullanmıyorum halbuki sistem olarak VX daha iyi.XP nin grafikleri VX e dönüstürülebilse daha güzel olu bence :D

    YanıtlaSil
  2. iyi geceler muhtemelen bu mesajı görmeyeceksin hocam ama ben internetten VX versiyonu indirdim ama ingilizcem yeterli değil pek birşey yapamıyorum yardımcı olurmusun ?

    YanıtlaSil